12 udvalgte udgivere med økonomisk fremgang

Patrick Arendal Fahlström
Stifter af Mediascale.dk
12/10/2022
Analyse

Media Scale vil gerne hylde og fremhæve medievirksomhederne, der fremviser økonomisk fremgang.

I rapporten Mediernes Økonomi har jeg derfor udvalgt 12 medievirksomheder, du helt ekstraordinært får indblik i herunder.

Målet har været at se bredt på branchens aktører. Listen består således af seks etablerede og seks nyere medievirksomheder, der udgiver skrevne print- og webmedier. Hver især har de markeret sig særdeles positivt med deres seneste årsregnskab.

Hermed et stort skulderklap til de 12 medievirksomheder.

Legacy-udgivere

Ritzaus Bureau

Afkastningsgrad: 136 %

Soliditetsgrad: 47 %

Nyhedsbureauet med over 150 års historie leverer et flot regnskab i 2021. Det sker bl.a. på baggrund af frasalget af Ritzau Finans. Det bliver interessant at følge effekten af nye services og produkttiltag de kommende år.

L-Medier

Afkastningsgrad: 52 %

Soliditetsgrad: 50 %​

L-Medier fortsætter udviklingen siden 2019 ved at udbygge forretningen økonomisk med stærke nøgletal til følge.

Dagens Medicin

Afkastningsgrad: 40 %

Soliditetsgrad: 53 %​

Efter et økonomisk tilbagefald i 2019 er Dagens Medicin i færd med at arbejde sig tilbage til 2018-niveauet.

Teknologiens Mediehus

Afkastningsgrad: 18 %

Soliditetsgrad: 67 %

Udgiveren af Ingeniøren, Version2 og Pro-nichemedierne havde et godt 2021. Bruttofortjenesten steg med 32 % og årets resultat gik fra 37.000 i 2020 til 9,1 mio. kr. i 2021.

Think Fast

Afkastningsgrad: 41 %

Soliditetsgrad: 4 %​

Think Fast ejer Boosted.dk, der indtil 2018 også var et printmagasin. Årets resultat er gået fra 400 kr. i 2020 til 442.000 kr. i 2021. Samtidig er bruttofortjenesten steget med 119 % - uden at modtage mediestøtte.

Galten Folkeblad

Afkastningsgrad: 20 %

Soliditetsgrad: 79 %​

Lokalavisen, der er udkommet de sidste 72 år, kommer tilbage på rette spor efter nedgangen i 2020. Formåede at løfte bruttofortjeneste og årets resultat med hhv. 49 % og 727 % fra 2020 til 2021.

Born Digital-udgivere

HLTV.org

Afkastningsgrad: 107 %

Soliditetsgrad: 82 %

Én af de mest veldrevne medievirksomheder i landet. Overskud på 29 mio. kr. i 2021 og det ubestridt højeste overskud pr. ansat - vel at mærke uden at modtage mediestøtte.

3point.dk

Afkastningsgrad: 85 %

Soliditetsgrad: 41 %

Fan-mediet har udbygget forretningen de seneste to år og går ud af 2021 med flotte nøgletal, en bruttofortjeneste på knap 1 mio. kr. og et overskud på 332.000 kr. - uden at modtage mediestøtte.

OLFI

Afkastningsgrad: 49 %

Soliditetsgrad: 61 %

OLFI er støt vokset de sidste tre år uden at modtage mediestøtte. I 2021 fremviste de deres hidtil bedste regnskab.

Medicinske Tidsskrifter

Afkastningsgrad: 12 %

Soliditetsgrad: 30 %

Siden starten i 2015 har Medicinske Tidsskrifter etableret en solid og voksende medievirksomhed. Bruttofortjenesten og årets resultat er steget med hhv. 249 % og 44 % fra 2020 til 2021. Det er én af årsagerne til, at JP/Politikens Erhvervsmedier har købt 30 % af virksomheden og står til at overtage resten i 2025.

Zetland

Afkastningsgrad: 39 %

Soliditetsgrad: 53 %

Overskudsgrad: 20 %

Hypen om Zetland bliver fulgt op af økonomiske resultater. Fra 2020 til 2021 voksede omsætningen med 37 %, bruttofortjenesten med 48 % og årets resultat med 280 %.

Kommunikationsforum

Afkastningsgrad: 37 %

Soliditetsgrad: 40 %

K-forum blev opkøbt af Watch Medier i marts 2022. Bl.a. på baggrund af et årsregnskab i 2021, som fortsætter de foregående års gode takter. Bruttofortjenesten og årets resultat er steget med hhv. 22 % og 238 % fra 2020 til 2021 - uden at have modtaget mediestøtte.

De 12 udvalgte medievirksomheder er fra rapporten Mediernes Økonomi. Her finder du bl.a. samlede regnskabs- og nøgletal på baggrund af 242 medievirksomheders årsregnskaber. Læs mere her.

Læs mere: