Amazons indtog bliver ikke kun en udfordring for webshops og brick & mortar

4.5.2021

Analyse

Denne analyse blev oprindeligt udgivet kun for nyhedsbrevsmodtagere, men er nu frit tilgængelig for alle. Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil læse med uden forsinkelse.

Webshops og brick & mortar-butikker er nok ikke ligefrem forventningsfulde over udsigten til, at Amazon kommer til Danmark på et eller andet tidspunkt.

Men hvad i alverden har det med mediebranchen at gøre?

Når Amazon engang træder i land vil det ikke kun påvirke dem, der sælger varer online eller fysisk, men i høj grad også annoncemarkedet.

Tallene i USA taler næsten for sig selv:

Ovenstående og meget mere kan du læse mere om i Feedvisors rapport Brands, Amazon, and the Rise of E-marketplaces.


Hvad betyder det for mediebranchen?

Hvis det danske marked får tilføjet endnu en (markant) annoncemarkedsplads, så bliver kampen om budgetterne kun hårdere.

Én ting er dog den øgede konkurrence.

Det samlede danske annoncemarked er økonomisk stort set det samme i dag som det var i 1999. Det har jeg tidligere skrevet om her. Den helt nye udgave af Det Danske Reklamemarked underbygger også udviklingen: Annonceomsætningen faldt samlet set med 4,4 % fra 2019 til 2020. Og det er techplatformene, som sidder på 70 % af den digitale del af markedet.

Problemet er altså ikke kun øget konkurrence, men også, at der er en relativ ligevægtig markedsstørrelse. Dvs. når endnu en platform tilføjes annoncemarkedet, så tilføres der ikke automatisk mere monetær værdi. Markedet udhules derimod for alle de andre aktører.

Du bør altså ikke hvile på laurbærrene, hvis dit medie er annoncefinansieret. Endnu en konkurrent er nemlig på vej til at gøre krav på annoncørernes budgetter.

Læs mere: