Denne analyse blev oprindeligt udgivet kun for nyhedsbrevsmodtagere, men er nu frit tilgængelig for alle. Tilmeld dig nyhedsbrevet, hvis du vil læse med uden forsinkelse.
Inden for få måneder har to af de største mediehuse i landet præsenteret markante satsninger på det lokale område.
JFM vil bruge 30 mio. kr. over 2-3 år på en række digitale abonnementsmedier spredt ud over landet og målrettet erhverv eller forbrugere. To af medierne har allerede set dagens lys: Erhvervslivaarhus.dk og Skanderborgliv.dk.
Jyllands-Posten vil med JP Lokal skabe fire digitale abonnementsmedier målrettet den yngre målgruppe. Medierne bliver placeret lige præcis i fire byer, hvor JFM udgiver dagblade, der sælger digitale abonnementer: Horsens, Randers, Vejle og Viborg.
Man behøver ikke være medieekspert eller professor for at kunne se, at JP udfordrer og byder JFM op til dans på deres hjemmebane. Også selvom JPs chefredaktør Marchen Neel Gjertsen i Mennesker og medier afviser, at det er det satsningen går ud på.
Mediedækningen har indtil videre og som forventet iscenesat det hele som en ny lokal aviskrig mellem de to mediehuse. Men de to satsninger handler også om noget andet.
For det første er det forsøg på at være first movers ift. at skabe lokale medier, der tager betaling for den digitale journalistik. Kun 4 % af de lokale medier i Danmark gør det indtil videre. Der er altså en stor mulighed for at være blandt de første som sætter sig på den del af markedet.
For det andet må det alt andet lige også være en erkendelse af den markant øgede konkurrence fra nyere mediehuse på det lokale område.
Den mest fremtrædende faktor på det punkt er Min By Media.
På fem år har en lille gruppe af iværksættere formået at skabe succesfulde medier i landets fire største byer. Blandt stifterne er bl.a. Michael Qureshi (tidl. journalist hos Ekstra Bladet) og Thomas Enevoldsen (tidl. prof. fodboldspiller).
Forretningsmodellen er annoncer og feel good-journalistisk med fokus på distribution via sociale medier. Det er ikke her du finder den kritiske journalistik, men den der er underholdende og underbyggende ift. det lokale erhvervsliv.
Ifølge dem selv er Min By Media det 12. største mediehus i Danmark målt på læsere med imponerende 1,7 mio. månedlige brugere. Dansk Online Index (DOI) er netop kommet i gang igen, og selvom der formentlig er metodeforskelle ift. opgørelserne, da Min By Media ikke er tilmeldt DOI, så placerer 1,7 mio. brugere dem langt foran historisk stærke udgivere som Dagbladet Information, Mediehusene Midtjylland og Kristeligt Dagblad. Vel at mærke uden at have modtaget mediestøtte.
Min By Media har plus på bundlinjen, årlig fremgang i både bruttofortjeneste og bundlinje og de går nu efter at ekspandere konceptet internationalt. Og det er vel ikke utænkeligt, at Min By Media på et tidspunkt udvider deres tilstedeværelse til flere af de større byer rundt omkring i landet. De ejer i hvert fald mange af de tilsvarende domæner til de større byer i Danmark.
Det er altså ikke kun Big Tech, som vinder annoncekroner fra de lokale medier. '
Konkurrencen er også intensiveret i egne medierækker.